Dejiny nepíšu víťazi, ale pravdou je, že dejiny sa píšu
              o víťazoch a pre víťazov. Do zabudnutia preto upadajú
              kedysi významné národy a štáty, lebo o poznanie ich dejín
              je malý záujem. Najmä ak nezanikli celkom, ale majú potomkov, ktorí
              žijú na území iných štátnych útvarov. Jedným z tých dávnych
              zabudnutých národov sú Chazari a ich Chazarská ríša. Chazari pritom
              po rozpade svojej ríše jazykovo splynuli s Rusmi a inými
              slovanskými ale aj neslovanskými národmi. Veľa Chazarov za svoj
              rodný jazyk prevzalo nemčinu alebo hovoria zmesou európskych
              jazykov, najmä nemčiny, poľštiny a ruštiny, známou ako jidiš.
              Tento jazyk je v súčasnosti veľmi rozšírený najmä
              v Izraeli ako bežný hovorový jazyk, hebrejčinu mnohí používajú
              len ako liturgický jazyk. Veľa Chazarov v dôsledku
              historických udalostí a migrácie má rovnaké gény ako väčšina
              Slovanov, najmä Rusov a Poliakov, s ktorými po
              národnostnej či jazykovej stránke splynuli a niekde aj
              konvertovali aspoň navonok ku kresťanstvu. Napriek tomu však
              Chazari zostávajú v rámci rôznych národov vnútorne
              uzatvorenou, navonok neviditeľnou skupinou s vlastným
              náboženstvom a osobitnými vzťahmi, čo je príznačné aj pre
              mnohé iné menšiny stmelené na rôznom základe, nielen na
              náboženskom. Chazari sú, zrejme, dodnes významnou menšinou aj na
              Slovensku, aj keď štatisticky nezachytenou. Ich počet sa odhaduje
              rôznymi autormi na niekoľko percent populácie.
             
            Chazari sú pre nás zaujímaví tým, že aj keď sa k ich
              dejinám dnes nehlási ako nástupca Chazarskej ríše žiadny súčasný
              štát, oni samotní sa stali súčasťou viacerých európskych národov,
              pričom sa, vďaka svojej ideológii nezanikli, aj keď vlastný jazyk
              zabudli. Dnes sa vedú spory akým jazykom vlastne pôvodne hovorili,
              resp. akým jazykom hovorila ich elita. Ich súčasník Al-Bakrí píše,
              že jazyk Chazarov je odlišný od jazyka Turkov a Peržanov
              a nepodobá sa ani jazyku žiadneho iného národa. Na území ich
              ríše žilo okrem etnických Chazarov veľa národov, ktoré hovorili
              navzájom odlišnými jazykmi – Slovania (Rusi), Alani, Bulhari,
              Maďari a iní. Chazari po prijatí židovstva prevzali hebrejské
              písmo a ako náboženský jazyk hebrejčinu.
            Dejiny Chazarov ako osobitného národa začínajú vo 4. storočí n.
              l. Vtedy boli ešte len húfom kmeňov, ktorý so sebou strhli Huni,
              dobývajúci Európu. Po páde hunskej moci si vytvorili vlastnú ríšu,
              ktorú neskôr zničili kyjevskí Rusi a tých zasa porazili
              v trinástom storočí mongolské hordy.
              Chazarská ríša sa spočiatku sformovala medzi Kaspickým
              a Čiernym morom, ale postupne ovládla povodie Volgy, Donu
              a Dnepra. Podnikali výpady proti Iránu a Iraku (vtedajším
              štátnym útvarom na ich dnešnom území) a na začiatku 7.
              storočia uzatvorili spojenectvo s Peržanmi, ktoré bolo
              namierené proti Byzantskej ríši a onedlho zasa spojenectvo
              s Byzantskou ríšou, namierené najmä proti Perzskej ríši. Svoje
              spojenectvá s Chazarskou ríšou Perzská aj Byzantská ríša
              upevňovali sobášmi s deťmi kagana, ako oficiálne znel titul
              vládcu Chazarskej ríše. Kagan sídlil v meste, ktoré sa
              nazývalo Itil a ležalo pri ústí rieky Volgy do Kaspického
              mora. Jeho presná poloha dnes nie je známa. Ríša v čase svojho
              rozkvetu zaberala plochu okolo 800 tisíc km2.
            
            Vďaka spojenectvu Chazarov s Byzantíncami sa načas podarilo
              zastaviť aj moslimský nápor smerom na západ. Podľa historikov
              Chazari v podstate zachránili v Európe kresťanstvo, lebo práve
              v čase keď boli arabské kmene najvýbojnejšie, zabránili
              existenciou svojho mocného štátneho útvaru ich expanzii
              z východu do strednej a západnej Európy. Arabi, resp.
              moslimovia v tom čase preto usmernili svoju expanziu smerom do
              Afriky, obíduc aj Byzantskú ríšu a v Európe sa im
              podarilo obsadiť len časť Pyrenejského polostrova.
            Angažovanosť Chazarov na strane Byzantíncov mala aj nepriaznivé
              následky. Tak napríklad v roku 730 moslimovia na oplátku
              vtrhli na územie Chazarov a donútili kagana k prísľubu,
              že konvertuje na islam. Časť obyvateľstva k islamu aj
              konvertovala. Avšak kagan si bol vedomý, že prijatím islamu by sa
              stal súčasťou islamského sveta a stratil svoju samostatnosť a
              preto svoj vynútený sľub nenaplnil.
            Kagan nemal ani osobný dôvod konvertovať k islamu. Namiesto
              islamských štyroch žien mal svoj hárem dvadsiatich piatich žien
              a šesťdesiatich konkubín a nezávislé postavenie.
            Podľa arabského cestovateľa Ibn Fadlána, ktorý žil
              v desiatom storočí,  kagan sa ukazoval na verejnosti len
              raz za štyri mesiace. Mal zástupcu  chakan beja. Ten ovládal
              armádu a vládol celej ríši. Dnes by sme funkciu chakan beja
              mohli prirovnať k funkcii premiéra, pričom bol aj vrchným
              veliteľom ozbrojených síl, zatiaľ čo kagan mal skôr čestnú ale
              významnú funkciu prirovnateľnú k funkcii prezidenta. Význam
              kaganovej funkcie spočíval aj v tom, že on menoval chakan
              beja.
            Zaujímavú informáciu nám poskytol ďalší arabský autor
              Al-Istachrí, ktorý píše, že keď chcú niekoho ustanoviť chakanom,
              škrtia ho hodvábnou šnúrou a keď je takmer udusený, pýtajú sa
              ho ako dlho si želá vládnuť.  On odpovie  koľko rokov. Ak
              dovtedy zomrie, má šťastie, ale keď prekročí stanovený čas, zabijú
              ho.
            Z hľadiska hospodárskeho Chazarská ríša nemala veľké zdroje
              prírodného bohatstva. Bola to poľnohospodárska krajina, ktorá
              exportovala proso, med, víno, ovce, významný bol rybolov. Obchod
              v ich hospodárstve zohrával len veľmi malú úlohu. Profitovali
              však z vyberania poplatkov za prechod obchodných karaván cez
              svoje územie a z vyberania daní. Významným zdrojom príjmov bol
              predaj zajatcov zo susedných štátov za otrokov. Celú ríšu držala
              pohromade v podstate len ich vojenská sila, vnútornú súdržnosť
              nemala ani vďaka štátnej ideológii. Ako náhle bola vojenská sila
              oslabená, ich štát sa rozpadol.
            V roku 965 ruské knieža Svjatoslav dobyl ich hlavné mesto
              Itil a ďalšie významné mestá v krajine. Veľkú časť ich územia
              obsadili kyjevskí Rusi. Chazarská šľachta spolu s maďarskými
              náčelníkmi ušla do východnej Európy, spočiatku na územie pri dolnom
              toku Dunaja. Odtiaľ podnikali ďalšie výpady do strednej
              a západnej Európy už ako zväzok maďarských kmeňov. V čase
              útoku Džingischána v trinástom storočí bol zvyšok Chazarskej
              ríše na pobreží Kaspického mora už len málo významným štátnym
              útvarom.  Chazarská ríša sa onedlho vytratila
              z dejín.
            Na Chazarov sa na dlhú dobu najmä v západnej Európe
              zabudlo. Natoľko, že všetci židia v Európe boli považovaní za
              potomkov palestínskych židov, ktorí sa z Palestíny rozptýlili
              po celom území Rímskej ríše. Opomenulo sa, že najviacej židov
              pritom žilo v strednej a východnej Európe, v priestore,
              ktorý nikdy k Rímskej ríši nepatril. Podľa ruských historikov
              sa už dávnejšie vedelo, že väčšina východných Židov nie sú Semiti,
              ale turkotatárski jafetskí potomkovia Chazarov. Takmer  všetci
              významní predstavitelia judaizmu  majú turkotatársky,
              chazarský, nie semitský pôvod. Spisovateľ Artur Kestler,
              pôvodom žid, nedávno vydal knihu pod názvom "Trinásty rod".
              V nej dokazuje, že všetci jeho krajania sú Židia-Aškenáziovia,
              priami potomkovia Chazarov, ktorí pochádzajú z jafetskej vetvy
              turkotatárskej skupiny národov. Dôkazom je aj samotný jidiš, ktorý
              obsahuje veľa slovanských slov, čomu by tak nebolo, ak by išlo o
              potomkov palestínskych židov, ktorí by sa po Európe rozšírili
              v čase existencie Rímskej ríše. Okrem toho v 15. storočí
              sa počet židov v západnej Európe odhadoval na len 50 tisíc,
              o 500 rokov neskôr ich však bolo v celej Európe už takmer
              9 miliónov. Vyplýva z toho, že väčšina židov musela žiť
              v strednej a východnej Európe a teda mala chazarský
              pôvod. Aj dnes, keď bola väčšina chazarských židov vyvraždená počas
              vojny, sa uvádza, že chazarskí židia tvoria až 92% svetovej
              židovskej populácie.
            Dnes sa vedie spor medzi historikmi a genetikmi, ktorí ohľadne
              pôvodu väčšiny súčasných židov dospievajú k protikladným
              výsledkom, čo ani nie je otázkou vedeckého bádania, ale významným
              národne-politickým problémom, lebo v prípade prijatia hypotézy
              o chazarskom pôvode väčšiny dnešných židov, napriek zámernému
              vyhladzovaniu práve východoeurópskych židov počas II. svetovej
              vojny, by dnešný štát Izrael stratil historický nárok na svoje
              územie. Chazari totiž nikdy nemali svoj štát v Palestíne.
              Dôkazom o nesprávnosti teórie o chazarskom pôvode väčšiny
              židov majú byť genetické testy, ktoré dokladajú, že dnešní
              palestínski a chazarskí židia nie sú zväčša geneticky
              rozdielni, avšak to nevylučuje práve tú možnosť, že je tomu tak
              preto, že väčšina z nich sú chazarského pôvodu. Na dokázanie,
              resp. popretie palestínskeho pôvodu židov je vynakladané veľké
              úsilie. Na výsledok výskumov je preto potrebné nazerať najmä
              z toho hľadiska, že veda a realita sú v tomto spore
              až na druhom mieste.
            Aj po zániku Chazarskej ríše a po ich zdecimovaní Treťou
              ríšou zostalo na území vtedajšieho Sovietskeho zväzu ešte po
              skončení II. svetovej vojny veľa Chazarov, ktorí vyznávali
              judaizmus. Oficiálne ako národnosť nevystupovali, stali sa súčasťou
              najmä ruského národa. Časť bádateľov považuje Chazarov napríklad aj
              za predkov donských Kozákov. Po vzniku štátu Izrael Sovietsky zväz
              dovolil veľkému počtu ruských – chazarských židov vysídliť sa do
              Izraela. Čas z ich však odišla len do západnej Európy alebo do
              USA.
            Celkom na záver ešte o samotnom židovstve Chazarov,
              ktorí  mali šancu vďaka úsiliu Byzantskej ríše a misii
              Cyrila a Metoda stať sa kresťanmi. V roku 860 cisár Michal
              III. ich poslal na dvor chazarského chána. Na jar roku 861 prišli
              do Itilu. Tu sa zúčastnili debaty medzi zástupcami kresťanstva,
              islamu a judaizmu, na základe ktorej sa kagan rozhodol prijať za
              štátne náboženstvo judaizmus. Počas tohto pobytu sa kresťanskej
              misii podarilo pokrstiť len asi dve stovky Chazarov. To bol jediný
              výsledok tejto misie. Zrejmé je, že ak by ich misia bola úspešná,
              dejiny židovstva by sa vyvíjali celkom inak, Chazari by sa nestali
              obeťou holokaustu a ani by nevznikol štát Izrael. Iným smerom by sa
              možno vydali aj dejiny východných Slovanov a strednej Európy,
              pokiaľ by sa im spojeným úsilím podarilo odolať náporu mongolskej
              hordy. Chazarský kagan si však vybral z politických a
              strategických dôvodov judaizmus, aby uchránil svoju samostatnosť
              pred kresťanskou Byzanciou a moslimskou arabskou ríšou.
              Uprednostnil osobné záujmy pred národnými, alebo len zvolil dočasne
              výhodné riešenie a svoj štát a národ tak v konečnom dôsledku
              nasmeroval k záhube.