Dejiny nepíšu víťazi, ale pravdou je, že dejiny sa píšu
o víťazoch a pre víťazov. Do zabudnutia preto upadajú
kedysi významné národy a štáty, lebo o poznanie ich dejín
je malý záujem. Najmä ak nezanikli celkom, ale majú potomkov, ktorí
žijú na území iných štátnych útvarov. Jedným z tých dávnych
zabudnutých národov sú Chazari a ich Chazarská ríša. Chazari pritom
po rozpade svojej ríše jazykovo splynuli s Rusmi a inými
slovanskými ale aj neslovanskými národmi. Veľa Chazarov za svoj
rodný jazyk prevzalo nemčinu alebo hovoria zmesou európskych
jazykov, najmä nemčiny, poľštiny a ruštiny, známou ako jidiš.
Tento jazyk je v súčasnosti veľmi rozšírený najmä
v Izraeli ako bežný hovorový jazyk, hebrejčinu mnohí používajú
len ako liturgický jazyk. Veľa Chazarov v dôsledku
historických udalostí a migrácie má rovnaké gény ako väčšina
Slovanov, najmä Rusov a Poliakov, s ktorými po
národnostnej či jazykovej stránke splynuli a niekde aj
konvertovali aspoň navonok ku kresťanstvu. Napriek tomu však
Chazari zostávajú v rámci rôznych národov vnútorne
uzatvorenou, navonok neviditeľnou skupinou s vlastným
náboženstvom a osobitnými vzťahmi, čo je príznačné aj pre
mnohé iné menšiny stmelené na rôznom základe, nielen na
náboženskom. Chazari sú, zrejme, dodnes významnou menšinou aj na
Slovensku, aj keď štatisticky nezachytenou. Ich počet sa odhaduje
rôznymi autormi na niekoľko percent populácie.
Chazari sú pre nás zaujímaví tým, že aj keď sa k ich
dejinám dnes nehlási ako nástupca Chazarskej ríše žiadny súčasný
štát, oni samotní sa stali súčasťou viacerých európskych národov,
pričom sa, vďaka svojej ideológii nezanikli, aj keď vlastný jazyk
zabudli. Dnes sa vedú spory akým jazykom vlastne pôvodne hovorili,
resp. akým jazykom hovorila ich elita. Ich súčasník Al-Bakrí píše,
že jazyk Chazarov je odlišný od jazyka Turkov a Peržanov
a nepodobá sa ani jazyku žiadneho iného národa. Na území ich
ríše žilo okrem etnických Chazarov veľa národov, ktoré hovorili
navzájom odlišnými jazykmi – Slovania (Rusi), Alani, Bulhari,
Maďari a iní. Chazari po prijatí židovstva prevzali hebrejské
písmo a ako náboženský jazyk hebrejčinu.
Dejiny Chazarov ako osobitného národa začínajú vo 4. storočí n.
l. Vtedy boli ešte len húfom kmeňov, ktorý so sebou strhli Huni,
dobývajúci Európu. Po páde hunskej moci si vytvorili vlastnú ríšu,
ktorú neskôr zničili kyjevskí Rusi a tých zasa porazili
v trinástom storočí mongolské hordy.
Chazarská ríša sa spočiatku sformovala medzi Kaspickým
a Čiernym morom, ale postupne ovládla povodie Volgy, Donu
a Dnepra. Podnikali výpady proti Iránu a Iraku (vtedajším
štátnym útvarom na ich dnešnom území) a na začiatku 7.
storočia uzatvorili spojenectvo s Peržanmi, ktoré bolo
namierené proti Byzantskej ríši a onedlho zasa spojenectvo
s Byzantskou ríšou, namierené najmä proti Perzskej ríši. Svoje
spojenectvá s Chazarskou ríšou Perzská aj Byzantská ríša
upevňovali sobášmi s deťmi kagana, ako oficiálne znel titul
vládcu Chazarskej ríše. Kagan sídlil v meste, ktoré sa
nazývalo Itil a ležalo pri ústí rieky Volgy do Kaspického
mora. Jeho presná poloha dnes nie je známa. Ríša v čase svojho
rozkvetu zaberala plochu okolo 800 tisíc km2.
Vďaka spojenectvu Chazarov s Byzantíncami sa načas podarilo
zastaviť aj moslimský nápor smerom na západ. Podľa historikov
Chazari v podstate zachránili v Európe kresťanstvo, lebo práve
v čase keď boli arabské kmene najvýbojnejšie, zabránili
existenciou svojho mocného štátneho útvaru ich expanzii
z východu do strednej a západnej Európy. Arabi, resp.
moslimovia v tom čase preto usmernili svoju expanziu smerom do
Afriky, obíduc aj Byzantskú ríšu a v Európe sa im
podarilo obsadiť len časť Pyrenejského polostrova.
Angažovanosť Chazarov na strane Byzantíncov mala aj nepriaznivé
následky. Tak napríklad v roku 730 moslimovia na oplátku
vtrhli na územie Chazarov a donútili kagana k prísľubu,
že konvertuje na islam. Časť obyvateľstva k islamu aj
konvertovala. Avšak kagan si bol vedomý, že prijatím islamu by sa
stal súčasťou islamského sveta a stratil svoju samostatnosť a
preto svoj vynútený sľub nenaplnil.
Kagan nemal ani osobný dôvod konvertovať k islamu. Namiesto
islamských štyroch žien mal svoj hárem dvadsiatich piatich žien
a šesťdesiatich konkubín a nezávislé postavenie.
Podľa arabského cestovateľa Ibn Fadlána, ktorý žil
v desiatom storočí, kagan sa ukazoval na verejnosti len
raz za štyri mesiace. Mal zástupcu chakan beja. Ten ovládal
armádu a vládol celej ríši. Dnes by sme funkciu chakan beja
mohli prirovnať k funkcii premiéra, pričom bol aj vrchným
veliteľom ozbrojených síl, zatiaľ čo kagan mal skôr čestnú ale
významnú funkciu prirovnateľnú k funkcii prezidenta. Význam
kaganovej funkcie spočíval aj v tom, že on menoval chakan
beja.
Zaujímavú informáciu nám poskytol ďalší arabský autor
Al-Istachrí, ktorý píše, že keď chcú niekoho ustanoviť chakanom,
škrtia ho hodvábnou šnúrou a keď je takmer udusený, pýtajú sa
ho ako dlho si želá vládnuť. On odpovie koľko rokov. Ak
dovtedy zomrie, má šťastie, ale keď prekročí stanovený čas, zabijú
ho.
Z hľadiska hospodárskeho Chazarská ríša nemala veľké zdroje
prírodného bohatstva. Bola to poľnohospodárska krajina, ktorá
exportovala proso, med, víno, ovce, významný bol rybolov. Obchod
v ich hospodárstve zohrával len veľmi malú úlohu. Profitovali
však z vyberania poplatkov za prechod obchodných karaván cez
svoje územie a z vyberania daní. Významným zdrojom príjmov bol
predaj zajatcov zo susedných štátov za otrokov. Celú ríšu držala
pohromade v podstate len ich vojenská sila, vnútornú súdržnosť
nemala ani vďaka štátnej ideológii. Ako náhle bola vojenská sila
oslabená, ich štát sa rozpadol.
V roku 965 ruské knieža Svjatoslav dobyl ich hlavné mesto
Itil a ďalšie významné mestá v krajine. Veľkú časť ich územia
obsadili kyjevskí Rusi. Chazarská šľachta spolu s maďarskými
náčelníkmi ušla do východnej Európy, spočiatku na územie pri dolnom
toku Dunaja. Odtiaľ podnikali ďalšie výpady do strednej
a západnej Európy už ako zväzok maďarských kmeňov. V čase
útoku Džingischána v trinástom storočí bol zvyšok Chazarskej
ríše na pobreží Kaspického mora už len málo významným štátnym
útvarom. Chazarská ríša sa onedlho vytratila
z dejín.
Na Chazarov sa na dlhú dobu najmä v západnej Európe
zabudlo. Natoľko, že všetci židia v Európe boli považovaní za
potomkov palestínskych židov, ktorí sa z Palestíny rozptýlili
po celom území Rímskej ríše. Opomenulo sa, že najviacej židov
pritom žilo v strednej a východnej Európe, v priestore,
ktorý nikdy k Rímskej ríši nepatril. Podľa ruských historikov
sa už dávnejšie vedelo, že väčšina východných Židov nie sú Semiti,
ale turkotatárski jafetskí potomkovia Chazarov. Takmer všetci
významní predstavitelia judaizmu majú turkotatársky,
chazarský, nie semitský pôvod. Spisovateľ Artur Kestler,
pôvodom žid, nedávno vydal knihu pod názvom "Trinásty rod".
V nej dokazuje, že všetci jeho krajania sú Židia-Aškenáziovia,
priami potomkovia Chazarov, ktorí pochádzajú z jafetskej vetvy
turkotatárskej skupiny národov. Dôkazom je aj samotný jidiš, ktorý
obsahuje veľa slovanských slov, čomu by tak nebolo, ak by išlo o
potomkov palestínskych židov, ktorí by sa po Európe rozšírili
v čase existencie Rímskej ríše. Okrem toho v 15. storočí
sa počet židov v západnej Európe odhadoval na len 50 tisíc,
o 500 rokov neskôr ich však bolo v celej Európe už takmer
9 miliónov. Vyplýva z toho, že väčšina židov musela žiť
v strednej a východnej Európe a teda mala chazarský
pôvod. Aj dnes, keď bola väčšina chazarských židov vyvraždená počas
vojny, sa uvádza, že chazarskí židia tvoria až 92% svetovej
židovskej populácie.
Dnes sa vedie spor medzi historikmi a genetikmi, ktorí ohľadne
pôvodu väčšiny súčasných židov dospievajú k protikladným
výsledkom, čo ani nie je otázkou vedeckého bádania, ale významným
národne-politickým problémom, lebo v prípade prijatia hypotézy
o chazarskom pôvode väčšiny dnešných židov, napriek zámernému
vyhladzovaniu práve východoeurópskych židov počas II. svetovej
vojny, by dnešný štát Izrael stratil historický nárok na svoje
územie. Chazari totiž nikdy nemali svoj štát v Palestíne.
Dôkazom o nesprávnosti teórie o chazarskom pôvode väčšiny
židov majú byť genetické testy, ktoré dokladajú, že dnešní
palestínski a chazarskí židia nie sú zväčša geneticky
rozdielni, avšak to nevylučuje práve tú možnosť, že je tomu tak
preto, že väčšina z nich sú chazarského pôvodu. Na dokázanie,
resp. popretie palestínskeho pôvodu židov je vynakladané veľké
úsilie. Na výsledok výskumov je preto potrebné nazerať najmä
z toho hľadiska, že veda a realita sú v tomto spore
až na druhom mieste.
Aj po zániku Chazarskej ríše a po ich zdecimovaní Treťou
ríšou zostalo na území vtedajšieho Sovietskeho zväzu ešte po
skončení II. svetovej vojny veľa Chazarov, ktorí vyznávali
judaizmus. Oficiálne ako národnosť nevystupovali, stali sa súčasťou
najmä ruského národa. Časť bádateľov považuje Chazarov napríklad aj
za predkov donských Kozákov. Po vzniku štátu Izrael Sovietsky zväz
dovolil veľkému počtu ruských – chazarských židov vysídliť sa do
Izraela. Čas z ich však odišla len do západnej Európy alebo do
USA.
Celkom na záver ešte o samotnom židovstve Chazarov,
ktorí mali šancu vďaka úsiliu Byzantskej ríše a misii
Cyrila a Metoda stať sa kresťanmi. V roku 860 cisár Michal
III. ich poslal na dvor chazarského chána. Na jar roku 861 prišli
do Itilu. Tu sa zúčastnili debaty medzi zástupcami kresťanstva,
islamu a judaizmu, na základe ktorej sa kagan rozhodol prijať za
štátne náboženstvo judaizmus. Počas tohto pobytu sa kresťanskej
misii podarilo pokrstiť len asi dve stovky Chazarov. To bol jediný
výsledok tejto misie. Zrejmé je, že ak by ich misia bola úspešná,
dejiny židovstva by sa vyvíjali celkom inak, Chazari by sa nestali
obeťou holokaustu a ani by nevznikol štát Izrael. Iným smerom by sa
možno vydali aj dejiny východných Slovanov a strednej Európy,
pokiaľ by sa im spojeným úsilím podarilo odolať náporu mongolskej
hordy. Chazarský kagan si však vybral z politických a
strategických dôvodov judaizmus, aby uchránil svoju samostatnosť
pred kresťanskou Byzanciou a moslimskou arabskou ríšou.
Uprednostnil osobné záujmy pred národnými, alebo len zvolil dočasne
výhodné riešenie a svoj štát a národ tak v konečnom dôsledku
nasmeroval k záhube.